Moeilijke gesprekken voeren

Van 23/09/2025 | 09:00 → 16:30

Het gesprek aangaan, anders dan dat je het gewoon bent.

Vind je het lastig om een collega, een klant, een leverancier, het team of je medewerker(s) aan te spreken? Ga je lastige gesprekken liever uit de weg? Je herkent het wel, uitstelgedrag. Uit angst of bezorgdheid om de relatie te vertroebelen.

De dingen benoemen, en niet rond de pot draaien.

Leer duidelijk maken waar je voor staat, wat je punt is, ook als er weerstand is. Krijg inzicht in hoe jouw boodschap overkomt en hoe je het gesprek in de juiste richting stuurt. Ontdek hoe je jouw communicatie kunt afstemmen op de ander, zodat je beter begrepen wordt.
De reactie en het standpunt van de ander begrijpen, zonder afbreuk te doen aan jouw mening.
Voor alle duidelijkheid, je hoeft het niet eens te zijn met de mening of het standpunt van de ander. Er begrip voor hebben werkt wel. Leer op welke manier je omgaat met de reactie, weerstand of emotie van anderen. En zelfs hoe je weerstand kan vermijden.

Mekaar tegemoetkomen (ergens in het midden?)

Leer om te gaan met je eigen aandeel in een lastige situatie. Leer mogelijkheden te onderzoeken om met een ‘ok’ gevoel uit het gesprek te stappen. Leer om duidelijk aan te geven wat kan werken voor jou, maar ook wat niet werkt.

De relatie in de gaten houden (toekomst)

Vaak blijven de naweeën van een lastig gesprek wat hangen, ook al heb je mekaar ‘de hand geschud’. Zowel bij jezelf als bij de ander kan er nog wat knagen. Leer op welke manier je in de toekomst door één deur kan.

Andere evenementen

Feedback in actie

02/04/2026 | 09:00 → 16:30

Meer lezen
Moeilijke gesprekken voeren

26/03/2026 | 09:00 → 16:30

Meer lezen
Selectiegesprekken voeren

05/03/2026 | 09:00 → 16:30

Meer lezen
Top